חיל הרפואה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה משיק היום (שלישי) את המרכז לבריאות אונליין, שמשלב כלים של בינה מלאכותית וגישה חדשנית, כחלק מכמה צעדים שנעשו בשנה האחרונה לשיפור המענה הרפואי למשרתי צה"ל. בוט הרפואה הדחופה עובר לשירות 24/7 ויוכל אפילו להנפיק גימלים או להפנות לרופא. איך מתחברים? היכנסו לאפליקציית "מדיתיק" או התקשרו למוקד השירות הרפואי שאוחד למספר אחד - 6690*.
השקתו הרשמית של המרכז מהווה המשך של שיפור והרחבת שירותי הרפואה מרחוק (טלמדיסין). לפי הנתונים, בחודש יולי נרשם שיא של כ-7,350 ביקורים של רופאים מומחים מרחוק - עלייה של יותר מפי שלושה בתוך פחות משנתיים, בהשוואה ל-2,500 תורים שנרשמו אז. בצה"ל מקווים להגדיל את מספר הביקורים מרחוק לכ-8,500 ביקורים עד סוף השנה.
5 צפייה בגלריה
אפליקציית מדיתיק במסגרת מרכז לבריאות אונליין של צה"ל
אפליקציית מדיתיק במסגרת מרכז לבריאות אונליין של צה"ל
אפליקציית מדיתיק המחודשת של המרכז לבריאות אונליין בצה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
צה"ל השיק מרכז לבריאות אונליין
צה"ל השיק מרכז לבריאות אונליין
מוקד אחד שכולל נציגים אנושיים שמסתייעים בבינה מלאכותית
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל מרחיבים באופן משמעותי גם את התחומים הרפואיים הזמינים מרחוק, לרבות רפואת עור, נשים, אלרגיה, אנדוקרינולוגיה, ראומטולוגיה, גסטרו, רפואת שינה, כאב ונוירולוגיה. בהמשך צפויים להיכנס שירותי רפואה מרחוק גם בתחום הריאות ורפואה תעסוקתית, וכן שירותי תזונה.
נתונים שנאספו במהלך המלחמה מצביעים על עלייה בשיעור מימוש התורים ועל זמני המתנה קצרים יותר לשירות אונליין לעומת תור פיזי. כך למשל, ממוצע זמן ההמתנה לרפואת עור עומד על פחות מיממה באונליין, ובתחום רפואת כאב עומד על שלושה ימים באונליין. השירות ניתן כיום באמצעות מספר ספקים ותיקים ומוכרים בשוק הבריאות הישראלי, ביניהם אסיא, שר"ן, FEMI, צבר והיידוק (Hidoc).
 אינפו המרכז לבריאות אונליין של צה"ל חיל הרפואה

אחד החידושים המרכזיים עבור המשרתים עם השקת המרכז הוא שדרוג יישומון מדיתיק של חיל הרפואה - שירות דיגיטלי בדומה למה שקיים בקופות החולים. באמצעותו המשרתים יכולים לקבוע תורים, לחדש מרשמים, לקבל ייעוץ רפואי מרחוק ולגשת למגוון שירותי רפואה. ביישומון מתאפשרת גם גישה מלאה לרשומה הרפואית כדי לעקוב אחר היסטוריית טיפולים, לקבל תוצאות בדיקות ולהתעדכן במידע רפואי אישי.
מלבד "מתיחת הפנים" לאפליקציה, כחלק מהשדרוג יוכלו המשתמשים להסתייע בפונקציה חדשה - ווטסאפ מידע של חיל הרפואה. כך יוכלו להתכתב בצ'אט עם נציג אנושי משודרג המסתייע בבינה מלאכותית. הנציגים האנושיים יסייעו בהכוונת החיילים למידע רפואי רלוונטי ולזימון תורים שונים. השירות זמין בשלב זה בין השעות 14:00-08:00 בימים א'-ה'.
5 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 ברצועת עזה
חיילי צה"ל מקבלים מעתה מענה נוסף לבעיות רפואיות. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
חידוש נוסף הוא בוט הרפואה הדחופה של האפליקציה. כיום הבוט פעיל מהשעה 16:00 עד 23:00, וכעת יעבור למתכונת פעילות מלאה 24/7. הבוט שודרג ביכולות בינה מלאכותית ויכול כיום להפנות לרופא יחידה, ביקורופא, להנפיק גימלים ועוד. הבוט המשודרג יאפשר הפניה לרופא משפחה אונליין - שירות שיפעל גם הוא 24/7 עבור המשרתים. בצה"ל אומרים כי הבחינו שפניות רבות נעשות דווקא בשעות לא שגרתיות שלא מוגדרות "שעות עבודה", כך ששדרוג הבוט עשוי לסייע לחיילים רבים.

"מהפכה תרבותית"

בתחום הפיזיותרפיה, שמבוקש מאוד בקרב משרתי צה"ל, פותחו שלוש אפליקציות ייעודיות - Kemtai, WiseCare ו-Sency - שמאפשרות תרגול עצמאי מרחוק ומספקות פידבק על איכות התרגול למטופל, ומידע מפורט על ההתקדמות שלו.
5 צפייה בגלריה
אפליקציית פיזיותרפיה במסגרת מרכז לבריאות אונליין של צה"ל
אפליקציית פיזיותרפיה במסגרת מרכז לבריאות אונליין של צה"ל
שלוש אפליקציות פיזיותרפיה מאפשרות לתרגל באופן אישי ולקבל משוב מיידי
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
צה"ל השיק מרכז לבריאות אונליין
צה"ל השיק מרכז לבריאות אונליין
מוקד "מקול הלב", כולל גם סיוע לנשים הרות
(צילום: דובר צה"ל)
בשורה נוספת עם השקתו של מרכז האונליין מתייחסת לעולם המוקדים שאוחדו תחת מספר אחד - 6690*. מוקד בריאות האישה שהופעל כפיילוט במהלך מבצע "עם כלביא" נפתח היום באופן מלא. המוקד מספק מידע, סיוע בזימון תורים וכן סיוע במענה לנשים בהיריון ובהמשך יושק שירות נוסף - מרפאת VIP מבצעים ופורשים, שתטפל בקצינים קרביים שנמצאים בין תפקידים על מנת לאפשר להם לייעל את הטיפול הרפואי בזמן זה, וכן בפורשים על מנת לסייע להם במעבר למרפאה בקופת החולים האזרחית עם פרישתם.
המלחמה האיצה את אופן צריכת שירותי הבריאות ובצה"ל מתכננים בעתיד לפתוח קו סיוע גם למטפלים – חובשים, רופאים כלליים, רופאים מומחים - מתוך הבנת הצורך של מטפלים להתייעץ לעיתים עם גורם מקצועי נוסף. כמו כן, בצה"ל ערים לסוגיית מצוקת המטפלים והשחיקה בקרב רבים מהם, וקו הסיוע צפוי לתת מענה וכתובת גם בנושא זה.
מרכז האונליין אמור להקל גם על האופן שבו צורכים משרתי המילואים שירותים רפואיים. עם השקת המרכז, ייעשה שימוש בוועדות רפואיות של מילואימניקים בתוכנה מבוססת בינה מלאכותית שפיתחו בצה"ל יחד עם מיקרוסופט, שתתמצת מסמכים רפואיים, ותקל הן על המטפלים ועל המטופלים.
פורסם לראשונה: 13:52, 19.08.25